Összeszedtünk jó pár hasznos tanácsot, ha hirtelen fogfájás gyötörné. De ne felejtse ezek nem helyettesítik a szakszerű ellátást!

1. KÉRJEN IDŐPONTOT A FOGORVOSÁHOZ

Ha megjelent a fogfájás az már bizony annak a jele, hogy valami nincs rendben. Az alábbi tippekkel elodázhatjuk kicsit a problémát, de előbb vagy utóbb mindenképp szükség lesz szakszerű segítségre.
Mert a fogszuvasodás akkor is halad előre, ha nem vagy csak ritkán fáj. Amennyiben figyelmen kívül hagyjuk az első jeleket, később nagyobb problémával találjuk szemben magunkat, melynek megoldása időben és pénzben is nagyobb erőfeszítést igényel majd. Ezért is fontos a rendszeres fél -egy évenkénti ellenőrzés, még abban az esetben is ha nincs panaszunk.
Az alábbi tanácsokkal azt az időt szeretnénk elviselhetővé tenni, amíg eljut a fogorvosához.

2. KERÜLNI KELL A NAGYON HIDEG ÉS NAGYON MELEG ÉTELEKET, ITALOKAT

A fokozott érzékenység, fájdalom elkerülésére, figyeljen oda, hogy főleg kellemes hőmérsékletű, langyos ételeket fogyasszon, így nem irritálja feleslegesen a fogbelet.

3. KERÜLJE A SAVAS, ÉDES ÉTELEKET, ITALOKAT

Most kifejezetten rosszat teszünk magunknak, ha édességet, vagy szénsavas italokat, mint pl kólát fogyasztunk. Ezek mind fokozhatják a szuvasodás miatti fájdalmat.

4. ALAPOS TISZTÍTÁS

Nincs minden veszve, sőt! Alaposan mosni kell a fájó területet, annak ellenére is, ha vérzik. Ha eddig nem használt, mindenképp iktasson be szájvizet naponta 2x a szájhigiénés rutinunkba. A fogközökről se feledkezzen meg. A fogköztisztító fogkefe és a fogselyem segít megtisztítani a normál fogkefével elérhetetlen területeket, ahol a bent rekedt lepedék erős, feszítő fájdalmat okozhat. A fogselyemmel azonban legyen óvatos, nehogy még beljebb nyomja az ínybe az ételmaradékot! A fogköztisztító fogkefe a parodontológusok által is jobban ajánlott.

5. NONSZTEROID FÁJDALOMCSILLAPÍTÓK

Advil Ultra, Algoflex, Nurofen vagyis az ibuprofén tartalmú szerek nagyon hatásosak. Ezek hatékonyságát követik a paracetamolok, mint például a Panadol. Legkevésbé az Aszpirin fogja csillapítani a fájdalmat. Ha régi receptfelírásból maradt otthon Cataflam, az természetesen a legjobb. Mi fogorvosok azt írunk fel a leggyakrabban.
Soha ne szopogassa ezeket a gyógyszereket, kémiai irritációt okozhatnak a nyálkahártyán és természetesen figyelmesen olvassa el a betegtájékoztatót!

6. JEGELÉS

A hideg jól esik a gyulladt szöveteknek, míg meleg borogatás kifejezetten nem ajánlott. A hideg hatékonyan csökkenti a duzzanatot és a fájdalmat. Ha nincs otthon jégzselé, fagyasztott zöldborsó is tökéletesen megteszi. Ne felejtse tiszta konyharuhába csomagolni használat előtt, majd így tegye az arcra kívülről, óránként 10 percre.

7. ALUDJON MEGEMELT PÁRNÁN

Gyulladás esetén a fokozott véráramlás növeli a fájdalmat és a duzzanat lehetőségét. Ezért, ha a fejünket magasabb helyzetben tartjuk, mint a test többi részét, segít hogy ne duzzadjunk be reggelre, vagy a meglévő duzzanat ne növekedjen.

8. ÖBLÖGESSEN LANGYOS SÓS VÍZZEL

A só természetesen fertőtlenítő, segít csökkenteni a gyulladást és baktériumölő hatása is van. Egy bögre felforralt vízbe keverjen fél teáskanálnyi sót, várjon míg langyosra hűl, majd öblögessen vele 15 másodpercig. Ismételje naponta 3-4 szer.

9. SZEGFŰSZEG OLAJ

Népi gyógymód, mely állítólag hatásos fogfájásra. Saját tapasztalatom nincs, de több orvos kollegától hallottam már, hogy ajánlja illetve több amerikai oldalon is találkoztam már vele.. Az tény, hogy fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatása van, mindamellett drogériákban és gyógyszertárba is könnyen beszerezhető.
Pici vattagombócot mártson meg az olajban, a felesleget itassa le egy zsebkendőn majd helyezze a fájdalmas fogra 10 másodpercre. De legyen óvatos, ne érjen az ajkakhoz vagy a nyálkahártyához, mert úgynevezett kémiai égési sérülést okozhat, természetesen ne nyelje le! Akár olívaolajjal is összekeverhető, ha szükségesnek érzi, hogy hígítsa kicsit.

10. FOKHAGYMA

Szintén egy természetes segítség. A fokhagyma baktériumölő és fájdalomcsillapító. Az ajánlások szerint lassan rágcsáljon el egy gerezdet vagy péppé zúzva sóval elkeverve tegye a fájdalmas fogra, mint egy pakolást.

NE FELEJTSE, EZEK CSAK IDEIGLENES SEGÍTSÉGEK, AZ OKOT NEM KÉPESEK MEGSZŰNTETNI!